piatok 5. júla 2013

Prvé postrehy

-->
Od môjho príchodu do Dubaja už uplynulo niekoľko dní a zatiaľ musím povedať, že na mňa toto mesto urobilo veľký dojem. Tí z vás, ktorí ste videli filmy ako Piaty element či Atlas mrakov si viete celkom presne vybaviť moje pocity, keď som zbadala to obrovské množstvo mrakodrapov, luxusných áut, futuristické metro a iné sci-fi veci. Človek by si myslel, že v takom "Star Treku" ako to ja volám, budú ľudia chladní a odmeraní. Opak je však pravdou. Hneď prvý deň sme si to s pár ľuďmi, ktorí prišli v ten istý deň ako ja, namierili (ako inak) do najbližšieho nákupného centra. Keďže sme nepoznali cestu, spýtali sme sa okoloidúceho páriku či by nám nevedeli poradiť. Povedali, aby sme si zobrali taxík. Keď sme im však odvetili, že nikto z nás ešte nemá zamenené peniaze, muž vytiahol peňaženku a zaplatili taxikárovi, aby nás zaviezol do spomínaného centra. Úplne cudzí človek!
Čo som neskôr v ten deň a vlastne počas celých dvoch týždňov čo už som tu spozorovala je, že ľudia sú tu naozaj milí, prívetiví a najmä vždy ochotní pomôcť.

Aby sme lepšie pochopili kultúru, náboženstvo a zvyky v Spojených Arabských Emirátoch, pripravila pre nás spoločnosť rôzne aktivity ako ochutnávku arabskej kávy či výlet do mešity. Pre mňa to bolo niečo úplne nové. Zistila som, že islam niesú len teroristi v lietadlách a na letiskách ako nám to tak rady prezentujú naše "západné" televízne stanice, ale v skutočnosti je to veľmi pokojné náboženstvo, v centre ktorého stojí rodina. Ľudia sa tu modlia 5krát denne, čo značí, že ich viera je pre nich veľmi dôležitá. Ramadán, nazývaný aj ako mesiac pokoja, sa oslavuje vždy 1 mesiac do roka a zhodou okolností začína už budúci týždeň, takže opäť zažijem niečo nové. Počas tohto mesiaca si musia moslimovia odopriať všetky "radosti", čo znamená mimo iné aj nejesť a nepiť počas dňa. Hlavnou myšlienkou tohto mesiaca je priblížiť si život chudobnejších a prehĺbiť svoje spojenie so stvoriteľom. Otázka zahaľovania žien padla za posledné dni aspoň 3 razy do dňa. Niektoré majú totiž odhalené len oči, niektoré celú tvár. Ako nám bolo povedané, je to otázkou zvyku a často aj generácie. Mladšie, moderné ženy si zahaľujú vlasy hijabom, staršie tvár burkou. Niektoré hijaby sú naozaj prekrásne - s rôznymi ornamentami či obsypané tisíckami trblietavých kamienkov.

Dubaj je síce kozmopolitné mesto, avšak je to stále mesto v moslimskej krajine, preto sa aj tu musia rešpektovať určité pravidlá. Pri každom vstupe do obchodného centra nájdete značky, ktoré vám prikážu zahaliť sa. Alkohol si môžte zakúpiť len v špecializovaných obchodoch a len pokiaľ máte licenciu. Taktiež by ste sa mali vyvarovať rôznym vášnivým prejavom vášmu partnerovi na verejnosti. Zákazov a príkazov je tu mnoho a iste mi bude trvať určitý čas, aby som si na ne zvykla. Držte mi palce!

Vaša letuška

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára