piatok 25. októbra 2013

Srí Lanka - čaj, Budha a ajurvéda


Tak a od minulého týždňa som oficiálne prestala fungovať podľa spiacej rutiny "cez deň pracuj, v noci spi", ale presedlala som na rutinu "spi keď si unavená". Zlomovým bodom boli pravdepodobne dva nočné lety, ktoré som mala posledný týždeň. Jedna hodinová rýchlovka do Kuvajtu a hneď nato let do Colomba na Srí Lanke. Letu som sa trochu obávala, pretože som čakala niečo podobné indickým letom. Opak sa ukázal byť pravdou. Väčšina pasažierov boli Európania, ktorí cestovali na dovolenky. Navyše všetci spali, takže vládla pohoda v celom lietadle. Na ceste späť sa však jedna pasažierka rozhodla sťažovať, pretože nedostala na večeru to, čo chcela. Jednoducho na ňu nevyšlo. Na tom by nebolo nič zvlášne, avšak svoju sťažnosť napísala na jednu letušku, ktorá akurát jej servírovala jedlo. Akoby to bola jej chyba! Dievčina navyše len pred týždňom začala lietať, tak mi jej bolo trochu ľúto.


Po vystúpení z lietadla nás zo všetkých strán vyfackal teplý vlhký vzduch, typický pre ostrovné štáty. Ubytovali sme sa v hoteli hneď pri oceáne, pospala som si dve hodiny a okolo obeda sme sa stretli s tromi ďalšími letuškami na recepcii. Po pár minutách zjednávania s lokálnym sprievodcom sa nám nakoniec podarilo dohodnúť na prijateľnej cene za celodenné vozenie po miestnych atrakciách. Potom, ako sme si v reštaurácií na pláži dali výborného žraloka a čerstvý džús z papáje, nás náš šófér/sprievodca zaviezol do miestneho chrámu s ležiacim budhom. Budhistický chrám som navštívila už v Bangkoku, avšak tentokrát som mala sprievodcu, ktorý nám porozprával čo to o ich náboženstve. Napríklad, v každom chráme je budha v inej polohe. Niekde sedí, niekde leží alebo medituje. Každá poloha sa spája s iným dňom v týždni a vyjadruje iný duševný stav. Podľa toho, v ktorý deň ste sa narodili pripadá na vás budha v inej pozícii. Ja som sa narodila v utorok a tak "môj" budha bol zhodou okolností ten ležiaci, ktorý symbolizuje odpočinok (niektorí budhisti si vysvetľujú túto polohu ako polohu umierajúceho budhu). Podľa všetkého by som mala byť teda človek veľmi pokojný a vyrovnaný (dúfam, že moja rodina a priatelia momentálne prikyvujú hlavou!).

Čerstvá škorica na chudnutie
Ďalšou zastávkou bol dom jedného doktora, ktorý sa už dlhé roky venuje liečbe tradičnou medicínou a ajurvéde. Ukázal nám svoju záhradu kde pestuje rôzne bylinky a koreniny, z ktorých neskôr vyrába oleje, extrakty a mastičky. Všetko čo rástlo v tej záhrade bolo, či už samotné alebo v kombinácií s niečím iným, liekom na všelijaké choroby. Tak napríklad kombináciou aloe vera, santalového dreva a jojoby sa zbavíte kožných problémov a baby pozor, denným pohárikom limetkovej šťavy a škorice sa zas zbavíte nadbytočných kíl! Keď som sa tak pozerala na túto úplne obyčajnú domácu lekáreň, tak som si pomyslela, že náš farmaceutický priemysel v Európe by sa mal nechať inšpirovať touto východnou medicínou.


"Môj" utorkový budha
Od pána sme si nakúpili zopár výrobkov a vyrazili sme ďalej. Priamo v centre mesta Negombo sme navštívili obchod s rôznymi druhmi čaju. Keďže ja zbožňujem zelený čaj, s nadšením som počúvala ženu, ktorá nám rozprávala o tom, ako sa čaj pestuje a aké má účinky na náš organizmus. Navyše, čaj, ktorý máme v našich lietadlách pochádza taktiež zo Srí Lanky, takže keď sa ma nabudúce niekto naň spýta, budem mu vedieť povedať niečo viac než len názov značky.
Keď sme vyšli z obchodu už bola skoro tma. Pár minút pred záverečnou sme ešte vbehli do miestneho supermarketu nakúpiť si nejaké lokálne potraviny. Michael (náš sprievodca) nám povedal, že zo Srí Lanky si určite musíme odniesť 2 veci - kokosový olej a červenú ryžu. Obe sú vraj veľmi zdravé a chutné suroviny a čo je ešte lepšie, dokopy som za ne zaplatila menej než za pol litra čistej vody u nás v Európe.
Na záver musím povedať, že tento ostrov si ma vážne získal. Jediné, čo sa mi príliš nepáčilo bolo to, že všade kam sme prišli, si od nás domáci pýtali "príspevky". Očividne sú tu zvyknutí na bohatých turistov z Európy (vzorku, ktorých sme mali aj na našom lete), takže sa snažia vytiahúť od nich čo najviac peňazí. Ja som napokon svoje zvyšné peniaze dala žene pred obchodom. Snáď za ne uvarila nejakú chutnú večeru.

Vaša letuška


          

Kvetina dvoch farieb
           
   


        


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára